0768-76 24 88 annika@orera.nu

Presskommunikation

Journalisten vill inte ha något att skriva om.

Journalisten vill ha något intressant att skriva om.

Jag vill prata mera med Orera!

Framgångsrik PR bottnar i insikten om hur vi samarbetar med journalister och bloggare

Har företaget fått en ny ledning, kommer en känd föreläsare till ditt event, har föreningen plötsligt tiodubblat sitt medlemsantal, ger förlaget ut en bok? Då kan en skicklig kommunikatör föra ut nyheten med hjälp av ett väl genomtänkt pressarbete.

 

Variablerna inom PR är många – rätt tidpunkt, att budskapet passar för mediekanalens målgrupp och, inte minst, att journalisten ser möjligheten att skapa intressant journalistik. Många fler faktorer spelar in. Längst ner på sidan hittar du en checklista för innehållet i dina pressmeddelanden.

Smakprov:
Pressmeddelande för konferensen Internet i Fokus

Att få exponering i media är mycket mer värt än en annonsplats. En konsekvens av lyckat PR-arbete blir att företaget får chansen att kommunicera nyanserat, långsiktigt och med fokus på annat än logotype och korta budskap.

Ett väl inriktat pressarbete är A och O. Då ingår t ex pressplan, press-kit, kanalval, genomförande och uppföljning. Vi kan också skapa ett pressrum på nätet. Givetvis är det en önskedröm både för kommunikatören och organisationen att texten eller inslaget handlar precis om det man vill föra ut.

Genom ett aktivt twittrande och bloggande kan du föra ut nyheter om organisationen. Sociala medier är idag en viktig beståndsdel i PR-arbetet.

Mynewsdesk är en plattform där du kan ladda upp nyheter om ditt företag, göra utskickslistor, organisera dina presskontakter och följa företag vars nyheter du är intresserad av.

 

Kategorier

Checklista för pressmeddelanden

1. Har du hittat ”kroken” att hänga upp nyheten på och formulerat den tydligt i rubriken? Man brukar säga att man ska kommunicera EN sak per pressmeddelande, men en journalist hoppas alltid att kunna få ut flera nyheter eller reportage, så håll inte inne med sådant som du tycker känns relevant.

  • Är garnet ekologiskt i den nya garnaffären?
  • Har en kändis blivit storkund i din nya webbshop med speciell inriktning?
  • Innebär ägarbytet i företaget att man breddar eller specialiserar verksamheten?

2. Håll det koncist. Om du vill erbjuda en ytterligare krok, baka inte in den i rubriken, utan låt rubriken behandla den primära nyheten.

3. Skriv en stark, nyhetsbetonad rubrik med aktiva verb. Journalisten ska bli nyfiken och vilja läsa mer.

4. Man ska kunna förstå alltihop bara genom att läsa rubrik och ingress. Då ökar chansen att texten används rakt av.

5. Var tydlig, ge fakta. Ett pressmeddelande är inget säljbrev. Det är ett verktyg för journalistens arbete – nyhetsvärderingen.

6. Det viktigaste först!

7. Skippa fikonspråket. Låt språket vara riktat till ”vanliga människor”.

8. Samma sak med säljfloskler, det är ointressant.

9. Citat från namngivna ansvarig/a. Jag brukar lägga in två citat.

10. Skicka med länkar till hemsida, bildbank, press-kit, Facebooksida…

11. Om du bifogar bilder på eget initiativ, låt dem vara webbupplösta och skriv i pressmeddelandet var de högupplösta finns att hämta.

12. Skriv tydlig avsändare högst upp till vänster i mejlet, plus datum för när du skickade nyheten och ordet ”PRESSINFORMATION”.

13. Längre ner, innan ”Om oss”-texten, skriver du fullständiga kontaktuppgifter till alla inblandade.

14. Allra längst ner i mejlet skriver du korta fakta om företaget, eventet eller organisationen.

15. Låt någon annan korrekturläsa och ge sin åsikt innan du trycker på skicka-knappen!

16. Tänk målgrupp och nyhetsvärde i mejlets ämnesrad! Journalister ser alltför många mejl med endast ordet ”Pressinfo” i ämnesraden. Vill du bygga en god relation med pressen är du mån om att signalera varför det är värt besväret att läsa mejlet under en stressig dag.

17. Kom ihåg! Vår bästa tid är NU! En nyhet är bara en nyhet så länge den är färsk. Därför är det bästa tillfället att skicka ett pressmeddelande ”så fort som möjligt”. Tidskrifter med pressläggning får du hålla koll på. Ett konkret exempel är trädgårdstidningar. Det är omöjligt för dem att skriva om dina fina lökar om du inte flaggar för dem flera månader i förväg.

Läs mer i Megafonen, där jag går djupare in i punkterna på checklistan.

http://orera.nu/sa-skriver-du-ett-bra-pressmeddelande-del-1-kroken/

http://orera.nu/sa-skriver-du-ett-bra-pressmeddelande-del-2-var-koncis/

http://orera.nu/sa-skriver-du-ett-bra-pressmeddelande-del-3-rubriken/

http://orera.nu/sa-skriver-du-ett-bra-pressmeddelande-del-4-ingressen/

Boktips: PR-handboken av Bernd Schmitz är min bibel på området.