0768-76 24 88 annika@orera.nu

Text för webb och print

Sagt A, svårt med B?

Dina ord – mitt jobb.

Jag vill prata mera med Orera!

Ord som berör, texter som talar, budskap som säljer

Har du läst, verkligen läst din webbplats? Texten är den främsta informationsbäraren i digitala sammanhang. Orden samverkar med bilden för att skapa en enhet som kommunicerar. Det är också med hjälp av text som vi genomför en del av sökmotoroptimeringsarbetet.

Annika Dacke vässar och spetsar till

När du berättar för mig vad du behöver föra ut vässar jag budskapet genom att använda de redskap jag har för att tänka till ett extra varv och göra texten målgruppsinriktad, tydlig, enkel och meningsfull.

Mitt främsta verktyg är hjärnan. Hos mig ser nog språkcentrum ut ungefär som de lysande skyltarna i Las Vegas, vid Times Square eller på Piccadilly Cirkus. Med en bakgrund som språkvetare, lärare, översättare och kommunikatör har jag bland annat jobbat tre år som språklig rådgivare på förlag, som filmjournalist och skrivit en porträttbok.

Jag bakar ihop alla dessa erfarenheter och levererar textarbete för:

  • intervjuer, krönikor och reportage
  • copywriting för webb och trycksaker
  • SEO-text
  • pressmeddelanden
  • tag line/slogan som understryker varumärket
  • uppdateringstjänster för sociala medier
  • webbuppdatering i publiceringssystem
  • granskning av översättningar och övrig språkgranskning
  • översättning engelska-svenska
  • manusarbete för webbfilm
  • akademiskt referat
  • content marketing

Kategorier

Inte så qonstigt att det är ont om Q

Med tanke på att det idag produceras mer text än någonsin finns det stort behov av språkkonsulter och copywriters. Vi älskar att gå fram med lettrosugen* och skära rejält. Vi ger oss inte förrän formuleringarna har den skärpa som krävs. På frågan: ”Varför finns det så ont om Q?” är svaret helt enkelt: ”De behövs inte.”

Mina tre bästa tips för textarbete i allmänhet och webbtext i synnerhet

1. När du är klar med en text, låt den vila. Skär sedan bort hälften av materialet. Det är i mellanrummen orden andas.

2. Jag frågade högre upp om du har läst – verkligen läst ditt företags webbplats? Kopiera och klistra in all webbtext i ett dokument och skrid till verket. Var kritisk. Förstår målgruppen budskapet? Motsvarar texten företagets kärnvärden?

3. Lider texten av substantivsjuka? Utmana dig själv och se hur många substantiv du kan byta ut mot verb.

*Lettrosugen är boven Bovens maskin i Hans Alfredsons bok ”Varför är det så ont om Q?”. Läs den. Den är underbar. Här är den på iTunes

 

Bra copywriting talar till känslorna
En copywriter gör så mycket mer än att författa slogans. Visst handlar copywriting om att sälja, men det handlar också om att man utnyttjar ordets makt till att förändra och påverka. Det bästa sättet att påverka är förstås genom att tala till känslorna.

Att sälja mansdeodorant till kvinnor
Så stöpte Old Spice om varumärket från snusbrun gubbfåtölj till ”Ooohh, baby!”. Det här videoklippet talar för sig självt, tycker jag. Eller åtminstone talar det till våra mest grundläggande känslor, hemliga drömmar och habegär.