0768-76 24 88 annika@orera.nu

Det viktiga namnet 1: Ikeas produktnamn – en nördvetenskap

sakkunnigBilly, Bumerang och Fjälltrav… hur går det till när Ikea döper sina produkter? Hur funkar namnen i utlandet? Eftersom den enda sakkunnig jag fick kontakt med på Ikea var en tesil tog jag saken i egna händer och grävde runt lite i det digitala landskapet efter gåtans lösning.

Namn istället för artikelnummer
Ingvar Kamprad är dyslektiker och ville inte dras med artikelnummer när han startade sitt Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. Om detta är myt eller fakta vet jag inte, men jag vet en dyslektiker som arbetade som framgångsrik språkkonsult så ingenting är omöjligt. På vissa ställen kan man läsa att han helt enkelt tyckte det var roligare att ge produkterna namn.

Produktkategorier ger struktur åt mängden
Från början var namngivningen ganska slumpmässig, men snart uppstod kategorier. Jag citerar ur ett blogginlägg på Elle Decoration:

Nu döps mattor efter danska ortnamn, köksaccessoarer efter fiskar, svampar eller beskrivande ord och lådor, väggdekorationer och liknande efter svenska slanguttryck eller ortnamn. Skrivbord och stolar får skandinaviska pojknamn medan textilier och gardiner får flicknamn. Just flicknamnen är så populära att de snart tar slut, men med tanke på att Ikeas databas innehåller cirka 26 000 namn är risken att en produkt ska stå namnlös liten.

Däremot är efternamn strikt förbjudna – annars blir växeln garanterat nerringd av upprörda kunder. För ett växande, internationellt företag är produktdopet nämligen inte helt lätt. Namnen får varken vara varumärkesskyddade eller stötande, vilket har gjort att ord som Balle, Dick och Prick fått stryka på foten under åren.

Nördlista med symbolsystem
Alla mår bra av att ha en hobby. Ta del av den helt underbara listan The Ikea Dictionary av Lars Petrus. Högst upp på landningssidan anges att Ikea inte har medverkat till att skapa listan, sedan följer kategorier inordnade under specifika symboler och en länk till en karta där samtliga de orter vars namn produkterna bär är utmärkta!

Kärleksfullt skoj
Det fnissas lite i utlandet åt de svåruttalade namnen som samtidigt kittlar fantasin så pass mycket att det skrivs om dem och görs listor med översättningar, exempelvis i bloggen flavorwire.com:

Oh IKEA, that sweet land of Swedish furniture! Half of the joy of meandering through the showroom is reading the product names, first instituted to compensate for the dyslexia of IKEA founder Ingvar Kamprad. Can anyone be unhappy whilst attempting to pronounce words with umlats and a’s-with-circles-above-them? To tide you over till your next feast of Lingonberry jam and Swedish meatballs, we have demystified the meanings of ten of the most ridiculous-sounding IKEA product names. Read them aloud if you dare.

Det finns produkter som inte har enskilda namn utan ingår i serier, som Stockholm, PS och Trendig.

Designchef Marcus Engman berättar på Ikea Family Live om Trendig som lanserades i oktober 2013.

 


Du har läst ett inlägg i utmaningen #Blogg100. Info om utmaningen här:
http://bisonblog.se/2014/02/blogg100-tredje-gangen-gillt

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>