0768-76 24 88 annika@orera.nu

Det viktiga namnet 3: Var helt enkelt unik

ankunge

Vad ska babyn heta? Vad kännetecknar ett bra företagsnamn? Den frågan får jag ofta. Här får du fem av de punkter jag tycker är viktiga när man funderar över vad man ska kalla sitt företag eller sin produkt.

  • Ha många möjliga namn på din lista. Risken är stor att om du tycker om ett namn så har någon annan redan valt det.
  • Kolla från början om domänen är tagen. Välj inte ett företagsnamn där du måste trixa med domännamnet och t ex teckna domänen blyerts-pennor.se för att blyertspennor.se är tagen.
  • Kort och enkelt = lätt att komma ihåg. Namnet Apple är ett strålande exempel
  • Undvik trendiga och tidsbundna uttryck. De blir lätt föråldrade och kanske till och med löjliga.
  • Låter namnet bra? Hjärnan, örat och munnen gillar upprepningar – Tjallamalla, Volvo, Coca Cola, Noa Noa, Poco Loco…

I sin krönika på Morningstar skriver analyschef Jonas Lindmark om det förtroendekapital som finns i ett företagsnamn och hur riskabel en namnändring är i finansvärlden.

Bolagsverket har många tips och regler om vad som är ett bra företagsnamn.

Lite mer läsning:
http://www.foretagande.se/vikten-av-ett-bra-foretagsnamn-och-hur-du-skapar-det/
http://entreprenor24.se/nyheter/68491-sa-kommer-du-pa-ett-bra-foretagsnamn/

 

 

Du har läst ett inlägg i utmaningen #Blogg100. Info om utmaningen här: http://bisonblog.se/2014/02/blogg100-tredje-gangen-gillt

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>