0768-76 24 88 annika@orera.nu

Så bygger du en läsbar text

orera_blogg_hashtagAtt blogga är ett  effektivt sätt att nå ut med det du vill förmedla. Om du dessutom knyter ihop bloggen med din övriga närvaro i sociala medier får du en digital kommunikationsplattform. Här förmedlar den prisbelönta matbloggaren Karoline Jönsson,  Gröna skafferiet och jag några tips för dig som börjar blogga.

Ingressen talar om för oss vad texten ska handla om. Den hjälper läsaren att ta beslutet om det är lönt att fortsätta läsa. Den är alltid satt i fetstil och innehåller ca tre meningar.

För att leda in ögat i stycket kan det ibland fungera att sätta första meningen eller en del av den i fetstil. Då bör den första meningen visa vad stycket ska handla om. Detta kallar jag nyckelmening.

Eftersom vi läser slarvigare ju längre ner i texten ögat kommer behöver vi göra vad vi kan för att locka blicken till nästa stycke. Ett annat, mer använt sätt, är att sätta underrubriker eller mellanrubriker, som i nästa stycke.

Mellanrubriken hjälper oss vidare
I regel är det bästa sättet att hjälpa ögat att jobba med mellanrubriker. I webbtexten är mellanrubriken en etikett som visar vad kommande stycke handlar om, precis som ingressen men ingressen är en innehållsdeklaration för hela texten.

Efter som vi scannar efter information är mellanrubrikerna viktiga, inte minst eftersom de kanske är det enda av texten som blir läst, förutom rubrik och ingress.

f-formenwbF-formen gör oss likgiltiga
Ungefär här någonstans har du svårt att engagera dig om du läser på webben. Undersökningar där man har följt ögats rörelser visar att man generellt inte hänger med ju längre ner ögat färdas i texten, vilket gör att slutet i princip ignoreras helt. Eftersom vi vill hålla kvar läsaren så länge som möjligt och bryta upp det kompakta textblocket kan vi exempelvis underhålla med en bild.

Överanvändning av fetstil irriterar
Det underlättar även intressemässigt om du varierar längden på meningarna. Detta gäller generellt i samband med textproduktion. Som du ser har jag överanvänt fetstil i två stycken, i tron att det gör texten mer lättläst, men det blir ju bara irriterande. Lagom är bäst.

Radbredd är A och O
Du kanske tycker det flyter bättre och blir mer lättläst vid de ställen där det ligger en bild – om du läser detta från en laptop eller stationär dator. Det beror på att ögat trivs bäst med en radbredd på max mellan 70 och 80 tecken – vissa förespråkar så kort som 55-65 tecken. Som tecken räknas alla bokstäver, mellanrum och skiljetecken. Tänk på radbredd när du väljer bloggmall eller tema för webbplatsen – om du inte kan handkoda.

På mobilen hamnar bilderna ovanför textstycket när texten dras ihop. Detta kallas responsive, mobilanpassad eller följsam.

Direktcitat ger liv och lättar upp
Direktcitat på webben behandlas i allmänhet som ett eget stycke. På frågan om var hon brukar pinga sin blogg svarar matbloggaren Karoline:

– Pinga? Nej, det har jag aldrig gjort. Jag har jobbat mycket med att kommentera på andras bloggar och därigenom öka trafiken till Gröna skafferiet. För mig är det också viktigt att knyta ihop bloggen med Instagram och Facebook, det verkar som att jag har olika publik på olika plattformar. På Instagram är det tydligt att de älskar att följa hönsen, till exempel.

Karoline använder @ mycket på Instagram, vilket även fungerar på FB och i synnerhet på Twitter.

– Det bästa med Instagram är att det går lätt att interagera med stora namn i hela världen, inte bara i Sverige. Om jag t ex har haft en dålig dag och blir glad när det ligger ett varuprov från Kung Markatta i brevlådan (Karoline får mycket testprodukter) kan jag snabbt kontakta dem, nämna dem och sprida dem, vilket ökar den positiva känslan hos alla.

Vi avrundar vår läsbarhetsodyssé med att meddela att:

  • punktlistor är bra när man vill berätta sådant som lika gärna kan presenteras som en
    lista. Fler än fem punkter gör att punktlistan mister sin förtydligande funktion, som du ser här.
  • filmklipp och bilder är bra att blanda in så det inte blir för tungt textmässigt.
  • det hjälper trafiken om du har återkommande saker som du presenterar som en serie.
  • du aldrig får glömma det sociala i sociala medier. Det är dialog vi vill ha. Är vi engagerade i dialog genom att kommentera och ge återkoppling på kommentarer belönas vi med trafik.
  • det aldrig är fel att samarbeta med andra i branschen. Bjud in kolleger att göra topplistor, gör gemensamma teman och länka till varandra. Alla har sin nisch, man är aldrig 100% konkurrenter. Se och bli sedd.
  • det är lätt att omsätta sina nätkontakter till kontakter IRL.
  • det numera är fritt fram att använda seriffsnitt i brödtexten.
  • om den här texten hade varit ett verkligt blogginlägg är det högst tveksamt om du hade orkat fram till slutet pga längden.

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>