0768-76 24 88 annika@orera.nu

SEO: Så gör du en grundläggande sökordsanalys

trafik90% av alla köpbeslut börjar med en googling. I det här inlägget går vi igenom på nybörjarnivå hur du på kan välja ut de ord du vill optimera på i dina webbtexters rubriker och brödtexter.

Del 2 i serien Webbtextens komponenter

Del 1 hittar du här, om hur du skriver rykande heta rubriker för webben

SEO – sökmotoroptimering är en metod som hjälper oss ranka högre på Google och därmed ökar chanserna för företaget att bli sett och hittat. Vi samverkar med de förutsättningar som Google har skapat för våra webbplatser att vara livskraftiga och få trafik.

När vi optimerar på ett ord börjar vi med att ställa frågan: ”Vad vill jag bli hittad som?” Låt säga att vi t ex erbjuder kurser eller utbildningar i grafisk design. Då behöver vi ta reda på vilket ordval som låter oss ranka högst och lättast bli uppfångade av Google-sök.

Vi använder sökordsplaneraren i Adwords. 

1. Logga in

2. Gå till Verktyg – sökordsplaneraren

Orera-SEO-text-Google

 

3. Skriv in dina olika sökord och sökfraser som du vill undersöka, separerade med kommatecken. Välj Sverige och svenska. Tryck på den blå knappen för att visa resultat.

Orera-SEO-text-adwords

 

4. Välj Sökordsförslag. Du får en lista över genomsnittligt antal sök per månad och hur hög konkurrens det är på respektive fras, dvs hur många som använder frasen på sina webbplatser. Detta anges bara som exempelvis ”hög”.

Orera-SEO-text-optimera

 

5. Nu ska vi ta reda på hur många fall av optimering på dina bästa fraser som förekommer på svenska sajter som är skrivna på svenska. Gå till Googles sökruta. Skriv: allintitle: grafisk design-utbildning. Då får du veta hur många sidor som har denna fras i sin title tag, dvs det som står i fliken på webbläsarfönstret när man är inne på en hemsida.

Title tagen är något av det viktigaste för SEO-n. Den ingår i det vi kommer att gå igenom i del 3 i denna serie. Följ denna länk för att prenumerera på blogginlägg från Oreras blogg Orda! Titta en liten bit ner till höger på sidan.

Orera-SEO-text-planera

Om du gör såhär med alla dina tänkbara sökord och sökfraser får du en lite bättre bild av vilka ord och uttryck som gör att det blir lättare för dem som googlar att hitta dig på nätet.

Inspirationen till detta blogginlägg kommer från duktiga Pontus Österlin och Micke Siebenrock på Befound som har utbildat mer än 500 företag i bland annat SEO och Google Analytics.

 

 

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>