0768-76 24 88 annika@orera.nu

Så skriver du ett bra pressmeddelande, del 1: Kroken

wpid-dsc_1740_20141206192338654.jpg#1: Har du hittat ”kroken” att hänga upp nyheten på och formulerat den tydligt i rubriken? Man brukar säga att man ska kommunicera EN sak per pressmeddelande, men en journalist hoppas alltid att kunna få ut flera nyheter eller reportage, så håll inte inne med sådant som du tycker känns relevant.

  • Är garnet ekologiskt i den nya garnaffären?
  • Har en kändis blivit storkund i din nya webbshop med speciell inriktning?
  • Innebär ägarbytet i företaget att man breddar eller specialiserar verksamheten?

Exempel: Jag hjälpte en företagare inom träningsbranschen som ville gå ut i lokalpressen och berätta om sin verksamhet. Artikeln som publicerades kom att handla om att hon hade flyttat från en större stad till vårt lilla samhälle. Emellertid kom det in en fin bild på henne i företagssammanhanget och pressuppmärksamheten ledde till att fler fick upp ögonen för verksamheten.

Det är inte vi som gör nyhetsvärderingen, det gör journalisten, som är utbildad och anställd för detta och inte för att göra reklam för ett företag. Journalisten skriver det som är relevant enligt bedömningen.

Du får ett tips per dag om att skriva pressmeddelanden, ända fram till den 23 december. Tipsen ligger i komprimerad form på sidan: http://orera.nu/tjanster-exempel/presskommunikation/

Har du något bra tips vad gäller presskommunikation? Lämna en kommentar eller berätta om dina erfarenheter. Jag tar gärna emot tips på vad du vill veta mer om inom områdena

  • text
  • språk
  • sociala medier
  • digital strategi
  • PR
  • design.

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>