0768-76 24 88 annika@orera.nu

Så skriver du ett bra pressmeddelande, del 2: Var koncis

wpid-dsc_1740_20141206192338654.jpg#2: Håll det koncist. Om du vill erbjuda en ytterligare krok, baka inte in den i rubriken, utan låt rubriken behandla den primära nyheten.

Att vara koncis och tydlig innebär också att du håller dig till det du angivit i ingressen. Spreta inte åt alla håll, utan tänk igenom vad det är du vill förmedla. Journalisten kan bara förstå vad du menar om du är tydlig och då menar jag tydlig på journalisters vis. Här är några exempel:

  • Fundera igenom varför du vill att pressen ska skriva om din organisation och att det du har att erbjuda faktiskt är en nyhet.
  • Håll dig till ett tankespår per stycke.
  • Låt citaten komma från de ansvariga i organisationen, vars mejladresser och telefonnummer du tydligt skriver ut längre ner.
  • Skicka inte med en massa olika filer utan länka till vidare information som du har lagt på hemsidan, så går det snabbare och smidigare att få fram ytterligare info.

Du får ett tips per dag om att skriva pressmeddelanden, ända fram till den 23 december. Tipsen ligger i komprimerad form på sidan: http://orera.nu/tjanster-exempel/presskommunikation/

Har du något bra tips vad gäller presskommunikation? Lämna en kommentar eller berätta om dina erfarenheter. Jag tar gärna emot tips på vad du vill veta mer om inom områdena

  • text
  • språk
  • sociala medier
  • digital strategi
  • PR
  • design.

 

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>