0768-76 24 88 annika@orera.nu

Så skriver du ett bra pressmeddelande, del 3: Rubriken

wpid-dsc_1740_20141206192338654.jpg#3: Skriv en stark, nyhetsbetonad rubrik med aktiva verb. Journalisten ska bli nyfiken och vilja läsa mer. Nyheten sammanfattas i rubriken. I ett idealscenario hjälper vi journalisten spara tid genom att rubrik och ingress kan kopieras rakt av.

Löser nyheten ett problem? Skriv det då.

Var inte reklamaktig i tonen: ”Tidernas största succé, vi lovar!”, ”Du vill inte missa den senaste versionen av X!”

Rak ordföljd och aktiva verb är bra:
”Damerna i Lidköping spelar ett högt spel i Elitserien”
”Niklas Eskilsson kommer till XXX” (exvis en konferens och vi tänker oss att Niklas är lika känd som Pippi Långstrump)
”Luleå toppar solligan sommaren 2014″ (Ja, det hände på riktigt)
”Öronproppen Orvar absorberar den frekvens du väljer”

Du får ett tips per dag om att skriva pressmeddelanden, ända fram till den 23 december. Tipsen ligger i komprimerad form på sidan: http://orera.nu/tjanster-exempel/presskommunikation/

Har du något bra tips vad gäller presskommunikation? Lämna en kommentar eller berätta om dina erfarenheter. Jag tar gärna emot tips på vad du vill veta mer om inom områdena

  • text
  • språk
  • sociala medier
  • digital strategi
  • PR
  • design.

 

 

 

 

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>