0768-76 24 88 annika@orera.nu

Så skriver du ett bra pressmeddelande, del 4: Ingressen

wpid-dsc_1740_20141206192338654.jpg#4: Ingressen ska sammanfatta nyheten, kunna läsas fristående från resten av texten och locka till vidare läsning. Den kan bestå av 3-4 rader.

Exempel på ingresser från mitt tangentbord:

Förutom kavalkaden av proffstalare lyfter Internet i fokus den 9 oktober fram skånska startups och sänder paneldebatt live till alla gymnasieskolor i Skåne. Nya entreprenörer presenterar sina idéer och knyter kontakt med besökare ur alla branscher.

Nyheten gick ut lokalt och fick införanden som gick rakt in.


XXX trädgård i XXX-byn öppnade för säsongen den 2 mars och har en fullspäckad agenda med aktiviteter och inbjudna experter som svarar på frågor från besökare. Plantskolan får in 23 nya sorters rosor, håller en temahelg om biologiskt växtskydd och har påbörjat en bildserie vecka för vecka ”Från grodd till tomat” i de sociala kanalerna.

Pressmeddelandet gick ut lokalt och på riksnivå. Plantskolan är känd bland trädgårdstidningar och -experter för sitt kunnande och utbud av rosor. Rosenbilder tillhandahölls. Pressmeddelandet genererade införanden.

 

Du får ett tips per dag om att skriva pressmeddelanden, ända fram till den 23 december. Tipsen ligger i komprimerad form på sidan: http://orera.nu/tjanster-exempel/presskommunikation/

Har du något bra tips vad gäller presskommunikation? Lämna en kommentar eller berätta om dina erfarenheter. Jag tar gärna emot tips på vad du vill veta mer om inom områdena

  • text
  • språk
  • sociala medier
  • digital strategi
  • PR
  • design.


Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>