0768-76 24 88 annika@orera.nu

Sex, död och pengar blir bra rubriker

dodenitarmenEn bra rubrik fångar intresset och får oss att vilja fortsätta läsa. Även om brödtexten är ett mästerverk i Nobelklass kommer ingen att läsa den om rubriken är slapp och intetsägande.

Var tydlig i bruset
I dagens samhälle tillbringar vi hela vår vakna tid i ett informationsflöde utan dess like. Detta gör att vi är bra på att sålla bort, vi skumläser, vilket jag kommer att återkomma till i senare inlägg. Kampen om läsarna utkämpas med hjälp av rubriksättning.

Locka till läsning, locka till klick
På nätet är ofta rubriken en klickbar länk som leder vidare till inlägget. Ointressant rubrik innebär ointressant läsning. Se till att läsaren förstår exakt vad texten ska handla om enbart genom att hen läser rubriken och gör inte som jag gjorde och tramsa till det. Åtminstone inte om du vill verka seriös.

Titta på de sociala plattformarna
Det sägs att Twitter gör oss alla till copywriters och det stämmer i viss mån. Vad fångar ditt intresse där? Hur är texten utformad? Vad lägger du märke till i ditt Facebookflöde? Vad är det som får dig att vilja klicka?

Tänk på sökmotoroptimeringen så att du helgar den
Använd nyckelord ur löptexten när du skapar din rubrik för webbtext. Google optimerar gärna på H1:an, som brukar vara huvudrubriken. Men gå inte över styr. Google premierar naturligt språk, så tänk på läsupplevelsen. När du väl har äran att få ha läsaren på din sajt så vill du hålla kvar hen och att endast fokusera på nyckelorden då är ingen bra idé. Vad är det då som är bra?

  • Aktiva verb är intressanta – åker, växer, lever istället för saknas, förs, och äts
  • Rak ordföljd är bra: Båt gick på  grund, Svennis flyttar hem, Våren kommer med supervärme
  • Använd gärna humor men skruva inte till det så det blir obegripligt.
  • Använd signalord. Sex, mode, sprit, väder, djur… om du har täckning för det i artikeln.

Martin Eriksson, nyhetschef på Metro.se illustrerar med några bra/dåliga rubrikexempel, som är mer lämpade för nyhetstext eller blogg än för ett företags webbplats:

Dålig: Sveriges damer utslagna i VM
Bra: Spelarna i tårar efter VM-fiaskot

Dålig: I dag var jag på stan och handlade
Bra: Shoppingrundans resultat (bilder)

Dålig: Så har ännu en dag passerat i mitt liv
Bra: Därför var den här dagen inget speciell

Dålig: Melodifestival i kväll
Bra: Så Melodifestivalladdar jag

Här läser du hans artikel om rubriker: http://www.metro.se/nyheter/sa-skriver-du-battre-rubriker-pa-din-blogg/Objgit!22_4230-42/

 

Bilden med den fina rubriken har jag fått av Tove Waldén, tove@flamt.com, som pluggar app-tillverkning och som söker praktik i något kulturprojekt till hösten

Du har läst ett inlägg i utmaningen #Blogg100. Info om utmaningen här: http://bisonblog.se/2014/02/blogg100-tredje-gangen-gillt

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>